3. Volgende tussenstop: “aan de slag met scrum”

Aan de slag met Scrum-boek

Een boek toevallig in het rek van de lokale bibliotheek gevonden en door de duidelijke titel “aan de slag met scrum” in mijn rugzak terecht gekomen. Zou het boek beloven waar de titel voor staat? Het is alleszins een dunner exemplaar dan dat van zijn grondlegger, erg eenvoudig geschreven, veel titels en spaties maar wel to the point.

Ik durf het bijna niet te zeggen maar dit boek is eigenlijk een goede aanvulling daar waar ik bij Jeff toch wat op mijn honger bleef zitten. Het focust inderdaad veel meer op de effectieve toepassing van scrum in het werkveld en maakt het dankzij de diverse schema’s en foto’s makkelijker om er visueel nog meer bij voor te stellen. Zeker als je zelf nog nooit een dergelijke methode in werking hebt gezien, laat staan er mee te hebben gewerkt in de praktijk.

Nu ik al wat meer informatie heb verzameld beginnen ook wat meer vragen en kritische bedenkingen te komen. Zo kan ik me inbeelden dat veel klanten niet altijd weten wat ze willen en wat vandaag prioriteit is, dat morgen anders ligt. Het lijkt me in dit opzicht wel al een grote meerwaarde dat de prioriteiten doorgaans niet worden aangepast tijdens een lopende sprint. Dit moet anders ook wel erg frustrerend worden voor de uitvoerders (in casu ontwikkelaars) zelf, toch? Anderzijds zou dit ook kunnen betekenen dat een bepaald onderdeel van een groter verhaal in een sprint wel werd afgewerkt maar plots de rest voor de klant niet meer hoeft en men liever toch iets anders wil. Wat misschien later zal blijken als een overbodig of compleet herschreven aspect. Daarnaast is ondertussen ook al wel duidelijk dat communicatie in deze methodologie een grote factor beslaat, immers alles dient duidelijk op mekaar te worden afgestemd, zeker wanneer er met scrum of scrums wordt gewerkt.

Hoe dan ook blijf ik van mening dat net door onder andere het iteratief karakter, de communicatie en flexibiliteit er korter op de bal kan worden gespeeld, hetgeen sowieso een winwin-situatie is voor alle actoren. We zetten onze reisweg verder.

